Monday, April 15, 2019

TOF 2019

Assalamualaikum.
Apa khabar dearie?

Lama tak bersiaran kan? Maaf I agak kebizian.

Sebenarnya banyak yang I hendak ceritakan. Banyak perkara berlaku juga lately. Antaranya mengenai Istiadat Konvokesyen Universiti I, mengenai Pembentangan Laporan Latihan Industri, Laman my bonda, cerita percutian la, cerita pasal sakura dan lain - lain. Tetapi I tak sempat betul.

Sekarang I di rumah my bonda. Cuti sekejap. Lari sebenarnya dari ofis. Hahaha. No lah. I dah plan lama. Kebetulan student diploma mula final exam hari ini. Student BBA pula sedang mid term break. Jadi I pun apply cuti. Mulanya I nak cuti seminggu terus. Lagipula hujung tahun lepas I forward baki cuti ke tahun ini, 14 hari. Tambah cuti yang diperuntukkan tahun ini, jumlahnya hampir 40 hari. Jujurnya I baru berjaya cuti 3 hari. Untuk tahun ini, I kena habiskan at least 14 hari yang I forward itu. Sebab itu I hendak bercuti lama. Walaubagaimana pun, hujung minggu ini I ada outstation ke MMU, Melaka pula. Tak mengapa. Dapat balik bercuti sekejap ke kampung halaman dan menjenguk bonda sudah memadai.

Oh ya, tadi kami ke bandar. Jumpalah kenalan satu kampung. Mereka bertanya kepada bonda I ni siapa. Bonda balas yang I ni anak bongsu. Lepas tu kenalann tu balas menyatakan lainnya muka Ijan. Lama tak jumpa. I dah tersipu. Bonda balas lagi menyatakan Ijan tu kakaknya. Ini adiknya. Terpinga sekejap kenalan itu. Dan bonda sambung, yang ini jarang balik. Payah cuti. mendengar itu, aduh terkesan di sanubari tau. Punyalah susah balik, tak mesra pula dengan orang kampung. Sudahnya tai dikenali. Macam mana hendak buat ni?

Okay cukup. Mari bercerita tentang TOF 2019. Ini sukan antara fakulti. Sejak naik taraf menjadi universiti, penstrukturan semula dibuat. Dari 7 fakulti sebelum ini menjadi 4 sahaja. I sekarang di Faculty of Management atau singkatannya FOM.

Kami dapat tempat kedua TOF kali ini. Boleh dikatakan semua acara dapat pingat. Alhamdulillah. Ini sukan untuk pelajar tetapi I turun juga jadi penyokong. Kebanyakan student I adalah atlet fakulti. Jadi kena sokong.

So mari lihat gambar. Nanti kita cerita melalui gambar.



Lawa jersey fakulti tahun ini. our VC pon sukakan jersey ini tau. Oh ya ni dua jejaka hot. My students. Final semester Diploma in Technology Management. Yang ditengah tu namanya Izzat dan di sebelahnya adalah Syafiee. 



Team volleyball. 


Tengah perform. Team volleyball bawa balik pingat Emas dan Perak. Well done dear.




Ini kejadian semasa hari penutup. Ada aktiviti 10 ribu langkah. Kami jalan slow - slow menikmati cahaya pagi. Markah diberikan mengikut jumlah wakil fakulti yang ikut serta. Malangnya wakil FOM tidaklah ramai mana. Kalah dengan FCHAD. 





Okay tiga gambar atas ini adalah sempena meraikan kemenangan team futsal lelaki menewaskan team jemputan iaitu PETAMA di aksi Final. Sengit. Sampaikan Final Volleyball terpaksa ditangguh sebab semua tengok Futsal. 

PETAMA atau nama panjangnya adalah Pusat Pembangunan Ketamadunan Masyarakat Asli. Ini adalah pusat khas dibawah universiti dan dibiayai oleh pihak YP. Pelajar - pelajar nya diasuh bidang agama Islam dan ketamadunan agar nanti bila mereka telah berjaya dalam program ini, mereka akan diangkat menjadi Penggerak di kalangan masyarakat. 

Apa yang I hendak katakan di sini, pelajar - pelajar dari masyarakat orang asli ini, main sukan memang handal. Badannya lebih besar. Atlet FOM untuk Futsal kemain halus badannya. 

Kami menang dengan penalti. Setelah dua kali masa tambahan dilanjutkan. 

Bila dah menang, keadaannya macam menang keseluruhan kejohanan TOF pula. Semua excited. Apatah lagi ini dikira mengubat kekecewaan team bola sepak yang kalah sepakan penalti juga ketika separuh akhir. 

Kebetulan ramai yang beri sokongan, teruslah bergambar sakan. Aksi kami dilihat dek photographer rasmi universiti dan apalagi, pelbagai aksi lah yang muncul.   

team bola tampar, team futsal 


Bergambar dengan Prof VC dan DVC. Masa ini yang lelaki sahaja, Sebab tak muat stage itu. I kan bukan nak katalah, tapi I rasa bangga dengan student FOM. Kebersamaan tu jelas sangat. Dan rendah diri. When the leader approach the management team (Prof VC and DVC) he seek approval from us first and then slowly ke arah Prof VC, bersalaman cium tangan. I nampak Prof VC usap kepalanya, dan dia menyatakan hasrat hendak bergambar. Bila dah dapat persetujuan, sekali panggil sahaja, yang mana ada di court waktu tu terus ke arahnya. Yang perempuan pun faham. Tak ada ke sana bagai. Kemudiannya, bila selesai sessi mengambil gambar, semuanya bersalaman cium tangan sekali lagi bersama Prof VC dan DVC. Santun dan hormat inilah buat I yang ada disitu rasa sungguh bangga. Kenapa I kata begini? Jawapannya mudah. I tak nampak sikap ini pada kebanyakkan pelajar masa kini

Kemudiannya, turun dari stage, yang perempuan - perempuan dah tunggu. Bergambar ramai - ramai pula semua. Yang lelaki join the crowd. Tiba - tiba Prof VC panggil. He wanted to join us too. Tengok tu, sanggup Prof Vc duduk bersila bersama. 

Selepas itu the VC, came to us. Beliau berkata, bagus you all datang dan support students. By the way, baju ini tempah? Cantik. Ada corak batik. 

Kembanglah hati kami semua. Hahaha.



Mentee I. Si kecik ni. Main Futsal sungguh lincah. Laju kemain berlarinya. 






Ini kami semasa dan selepas aktiviti 10 ribu langkah. Kami kan jalan slow - slow sahaja. Jadi hampir satu jam baru sampai semula ke kawasan asrama.


Ini Amir Arsyad, ketua kontigen. Tengoklah tu badan nan sekeping. Main bola sepak dan futsal sangat lincah.








Okaylah inilah sahaja yang I hendak kongsikan. InshaAllah esok I update lagi. Jumpa lagi. 

Assalamualaikum


No comments:

Post a Comment