Tuesday, February 18, 2020

Langkawi Trip 2020 Bahagian 1

Assalamualaikum semua. Apa khabar?
Okay sambil - sambil ni, I nak mengimbau sedikit tentang percutian (read lari dari Office) ke Langkawi baru - baru ni.

I ikut trip organized by our tourism management students. Ada few sits available and when the lecturer in charge called me, I straight away said yes. I will definitely support student activities like this.

I need break. That's all I think at the first place. Jadi, ikutlah I ke Langkawi.

Kami memulakan perjalanan sekitar jam 8.00 malam, 6 Februari yang lalu. Singgah solat, makan di RNR Temerloh. Kemudian singgah lagi di RNR Sg Perak. Dan akhirnya berhenti subuh di kawasan Air Hitam. Kami tiba di Jeti Kuala Perlis sekitar 7.30 minit pagi, 7 Februari.

Kebetulan my BFF yang ikut trip sekali ada Ibu saudara yang menetap di Kuala Perlis. Jadi kami ke rumahnya untuk mandi dan bersarapan. Kami dijadualkan menaiki feri ke Langkawi sekitar jam 10 pagi.

Pertama kali menaiki perkhidmatan Feri Ro Ro atau Langkawi Auto sungguh menarik. Perasaan tu berbeza. Perjalanan dari Jeti Kuala Perlis ke Jeti Langkawi Port memakan masa 2 jam perjalanan. Perkhidmatan Feri ini membenarkan kenderaan dibawa sama. Kenderaan di tingkat bawah Feri, manakala dek penumpang di Tingkat dua dan tiga. Jika Feri penumpang, ia hanya mengambil masa 45 minit perjalanan dan sitting arrangement telah ditetapkan, tetapi bagi Feri Ro Ro ini, ianya adalah free sitting.

I sempat duduk di luar dek penumpang. Duduk mengadap Laut. Berasa syukur. Berasa sungguh indah ciptaan Allah. Alhamdulillah, I tidak berasa gerun. I selalu rasa I mudah mabuk laut. Tetapi alhamdulillah, kali ini I tidak berasa takut.

My BFF and I. Masa ni baru sampai Kuala Perlis. Tengah tunggu mak saudara BFF I ni. Muka penat sangat. I sepanjang malam dalam bas tak boleh tidur. I rasa I hanya betul - betul lelap hanya sekitar 1-2 jam sahaja. Idk people, I sangat susah tidur dalam kenderaan. Susah sangat. Tak tahulah ni satu kelebihan atau penyakit. 

Dalam feri. Ada kiosk dalam tu. Boleh beli makanan. Ada meja juga. Oh memang kami semua pakai face mask. 

Susunan kenderaan di lantai bawah Feri. Bas berbumbung pink itu, adalah bas yang membawa kami. 


Cuaca sangat baik sepanjang berada di Langkawi. Laut sungguh biru. Indah sungguh. 


Laut.. 
Indah sungguh. 
Segala Puji Hanya Bagi Allah. 

I stop dulu. Nanti I sambung ye. 

No comments:

Post a Comment