Thursday, December 12, 2013

Acik Laura Liltle Updates

Assalamualaikum.

May Allah bless us always.

Entry berganda hari ini. Today is the registration day for continuing students. Therefore, 'aktiviti berjimba dikala pelajar bercuti' is officially stopped. Wanna crying? No lah. The cycle is on again and again.

Update 1:
Semester ini 1314-2 (this is the semester coding according to UTM) acik Laura akan mengajar 19 jam dengan empat matapelajaran iaitu:

a. Principles of Marketing for sem 2 students
b. Principles of Management for sem 2 students
c. Business Marketing for sem 4 students
d. Purchasing Management for sem 4 students.

Yang paling digeruni (hamboi!) adalah untuk dua subjek yang teratas itu. Tidaklah digeruni tetapi pelajar semester dua, I kena jaga lebih sikit. Biasanya bila dah lepas semester tiga, barulah performance those students will be okay. Sem 1 and sem 2, I would say are the adjustment semesters here. So performance will fluctuate many times before reaching the stable point. Therefore, the lecturers also need to be prepared to work hard.

Bagi I, bukan hanya kerana tuntutan kerja yang memerlukan kita semua work hard. Tapi kita mengajar, jadi kena jadi teladan dan buat sehabis baik.


Hasrat hati mahu ke KLCC menjengah dan membeli new dictionaries di Kinokuniya tidak kesampaian. Walaupun ada rasa sedikit sedih tetapi I faham, pertolongan yang tak seberapa itu lebih penting dari beberapa buah kamus yang mana I boleh beli online sahaja. Manakan boleh I pentingkan diri sedangkan pertolongan I untuk menerima bantuan untuk mangsa banjir diperlukan.

Tak pergi Kinokuniya, mari I tepek gambar Bandaraya Kuala Lumpur dari bilik 1502, Vistana Hotel KL.


LRT sedang menghampiri Stesen Titiwangsa.


Menara Kuala Lumpur, dari kejauhan. Tak nampak pula Bangunan Menara Berkembar.. huhuhu :(


Update 2:
Lately I terasa nak makan kek. I order Strawberry Cheese Cake Leleh tetapi pesanan dah penuh pada hari I buat pesanan. Sudahnya I decide, buat kek kukus sendiri. I kukus dalam bekas plastik dan letak ganache. Jadilah. Nak sangat kan makan kek.


Satu adunan, dapat tiga bekas. Jadilah. Sangat Sedap. Sila percaya! Hahahaha


Menulis sesuatu tentang makanan, sekarang ni I teringin sangat nak makan kerepek pisang sematu. Susah sangat mencari pisang sematu di Kuantan. Yang selalu ada dan selalu I beli cumalah pisang emas yang dibawa belayar dari Johor ke sini. Tidaklah belayar mengikut jalan laut tetapi mengikut jalan raya atas lori. I tak tipu, Ni pakcik jual pisang yang beritahu, okay!

Pisang sematu, pilih yang hampir masak. Dikupas. Direndam dengan air garam. Panaskan minyak dalam kuali, letakkan sesudu margerin. Biar margerin larut dan sagat pisang sematu. Balik - balik kan pisang. Percayalah, pisang tidak akan hangit dan kekuningan emas jadinya kerepek korang nanti. Hamboi, siap bagi resepi nih. Again, pisang lain tak sedap. Hanya pisang sematu sahaja. Dan bukan pisang muda tetapi yang hampir masak.


Nampak menyelerakan kan?
 Ini I buat kat kampung. Setiap kali I singgah kedai jual pisang di Beserah tu, memang takde pakcik tu jual pisang Sematu. Setiap kali tu la I hampa tetapi beli juga pisang emas dibawa belayar atas lori tu bersikat - sikat. 


Update 3:
Semalam organisasi I rasmikan 1 program bernama Khazanah Dari Rimba. Ini adalah sebenarnya usaha organisasi untuk membantu golongan orang asli di Pantos dan Kerpal. Antara lain, sebagai destinasi atau placement for real life project for tourism students and for research base for lecturers especially on local knowledge field. Selain itu kita akan jadi hub penghubung industri untuk keluaran dari dua wilayah ini. Jadi semalam adalah majlis perasmiannya. Jom enjoy some pictures I took during the ceremony.





Our CEO is giving his speech. YH Prof Dato' Dr. Mohamaed Najib Bin Ahmad Dawa.


Majlisnya dirasmikan oleh our MB, YAB Dato' Sri Diraja Haji Adnan Bin Haji Yaakob.








Memerang. Kalau ke Pantos di Kuala Lipis, ada package yang kita wujudkan iaitu mandi bersama memerang.


Pantos di Kuala Lipis. Kerpal di Rompin.


I paling suka gobok kayu ni. Legend sungguh. Kan kan kan?


Update 4:
Kawan MBA I aka kawan pensyarah I baru balik dari Belgium setelah setahun mengikut suami ke sana. Kak Zu. Kami satu batch MBA dulu. Jadi Kak Zu masuk bilik I di pejabat dengan coklat Belgium di tangan. Wahhhhhhhh seronoknyaaaaaaaaaaaaaaaa... Memang sangat sedap coklat yang dikatakan antara yang termahal di dunia ni.........


Kak Zu datang, I tengah membaca. Jadi letak sekejap coklat atas buku. Dan snap gambar. Dah snap terus masuk mulut coklat panjang tu. Argh sedapnyaaaaaaaaaaaaa...
Kak Zu ikut husbandnya seorang doktor pakar sambung belajar di Belgium. I tak ingat secara khusus bidang pembelajaran suaminya tetapi ianya berkaitan telinga. 


Okay. Itu sahaja lah update Acik Laura kali ini. Doakan I baik - baik sahaja ye.

2 comments:

  1. I tak pernah buat kerepek pisang and didn't even know ada pisang called sematu. handal okeyh boleh buat kerepek pisang sendiri. huhuhu
    neway sis, I have da choc chips recipes dat you asked for in my blog.
    sila lah cuba. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe kt kg parent ada tnm pokok pisang ni byk jd dr kecik mmg selau la mengkerepekkan pisang. Okeh jap lg i terjah ur blog sis. Ur choc chip tu kejadiannya sgt lawa. I punya x pernah jd cantik mcm tu.

      Delete