Wednesday, April 17, 2013

Impian menjadi nyata

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh and salam sejahtera pada semua.

Moga - moga kita semua sihat walafiat dalam lindungan dan kasih - sayang Allah hendaknya.

I want to blog about this since Tuesday but disrupted with lots of ICC (Innovative & Creative Circle) works. So today I want to share my happiness as it also boost my inspiration towards this lecturing job. Here the story goes:

As 'commencing' my new post, I was invited to attend one big historic event between my college and Universiti Tenaga Nasional. It was a MOU Signing event that soon to project big collaboration between two parties.

Indeed it was a boring session. I 'pushed' myself to be there in the event.

But then, due to the collaboration member is UNITEN, deep inside my heart I dreamed to meet few of my lecturers who now working there. The person I really hope to meet is no one but my mentor, Pn Salina Binti Daud. It was approaching 10 years we left unconnected as I finish my diploma studies and she left the organization to UNITEN.

Pn Salina who is now Dr. Salina, is the Deputy Dean of Post Graduates, Research and Development and Strategic Alliances of COBA, UNITEN. I am so proud to be one of her mentee in I*** for about three years. Previously she was our Program Director. And she taught me Business Statistics and Operation Management during my diploma years. I was really admire her and like her teaching styles. She was my idol. She taught me not only academic matters but she taught me to be a leader as well. Alhamdulillah.

Pn Salina as I call her, sangat humble orangnya. Kecik molek tubuhnya. Masih kelihatan muda walaupun katanya anaknya dah ada yang belajar di universiti.

Kekok memanggilnya Dr Salina, dia lebih gemar saya memanggilnya puan. We met last Tuesday at Hyatt Kuantan. At first beliau tak nampak saya dan terus menegur senior saya atau pun rakan kerjanya dahulu. Saya yang nampak wajahnya terus rasa tergamam. Dan rasa mahu menjerit.

Bila dia nampak saya, terus dia ke arah saya dan berkata:

She's my student. My best student. Ya Allah, we meet today.

Saya nak cakap apa lagi, terus menariknya dalam pelukan. How, she's able to remember me like this? Ya Allah, saya bersyukur.

I heard my senior mentioning to the rest at our table (yang kehairanan dgn aksi kami, most of them from UNITEN), telling them Dr. Salina is used to be my mentor when she was in I***. And mentioning about me a plain student who is now back to I*** as a lecturer.

Kami terus berbual ringkas sebelum dia mengundur diri ke mejanya kerana majlis akan bermula. Saya rasa diawang- awangan waktu itu.

Selepas sessi menandatangani MOU dan makan tengahari, sementara menunggu sessi seterusnya, beliau datang lagi ke meja kami. Kali ini tidaklah formal. Dia datang berjumpa rakan kerjanya dahulu yang mana ada dikalangan mereka yang mengajar saya. Saya kearahnya dengan harapan hendak bergambar. Yelah, bilalah lagi boleh bertemu kan?

Dia menarik tangan saya ke arahnya.

"Tengok student kita pun dah jadi lecturer. Maksudnya kita dah tua." Ujarnya. Saya senyum sahaja. Dalam hati, kalianlah pemangkin saya mahu menjadi pensyarah.

"Itulah. Dah tua dah kita ni." sambung yang seorang lagi, Pn Yati.  Soon to be a Doctor (before end of this year. Dah final stage dah pun.) Pn. Yati juga antara pensyarah saya. She taught me Microeconomics, Human Resource Management, Malaysian Economics and Business Development. Boleh kata setiap semester ada subject dengan Pn Yati.

"This is my best student," repeat Pn Salina lagi dan kemudian menyambung lagi:

"The best among all UiTM students around Malaysia for Operation Management and Research Method subjects"


Dan sunguhlah kenyataan ini membuatkan saya terkejut. Sangat - sangat terkejut.


"How can I do not know about this?" tanya Pn. Yati sambil mengarah pandangan pada saya.

"So did with me Puan." sambung saya. 

"You pun tak tahu?" tanya Puan Salina pada saya. Saya menjawab saya memang tidak mengetahuinya.

"Betul. Orang UiTM sangat impressed dengan awak masa tu." Saya terkejut dan berasa malu juga. Malu sebab sekarang saya tak mampu lagi mengulang sejarah itu. Kalaulah Pn Salina tahu apa yang jadi dengan keputusan master saya yang tidak memberansangkan (Yeah, for me ianya tak memberansangkan coz tak meet my standard wlpn I still manage to get result above 3.50), tentu lain jadinya. 

Dulu, saya masuk diploma, program franchise UiTM dan I***. Tiga tahun di I***. Sistem francais UiTM tak sama dengan sistem program kerjasama UTM (program saya mengajar skrg). Selain silibus yang sama kami pelajari samada di I*** atau di UiTM, kami juga menjalani peperiksaan yang sama dengan pelajar - pelajar di UiTM. Ye soalan yang sama, pada waktu yang sama. Tidak seperti program kerjasama UTM yang mana pelajar perdana (UTM induk) dan pelajar di pusat kerjasama hanya belajar silibus yang sama sahaja tetapi peperiksaan adalah berlainan dari segi masa dan set soalan.

Jadi pensyarah - pensyarah kami akan pergi buat sesi validasi sebelum keputusan kami dikeluarkan. Di situ kisah saya yang katanya dapat markah tertinggi seluruh UiTM itu diwar - warkan.

Walaupun begitu kisahnya, jodoh saya dengan bidang operation management tidak lama dek kerana 'terpaksa' terjun dalam bidang marketing.

Honestly, saya ada mendengar ura - ura tentang ini dari junior - junior saya tetapi tidak jelas tentang apa. Secara peribadi saya tidak tahu kisahnya secara rasmi. Kebanyakan mereka bercerita mereka dengar orang - orang (The professors and doctors or the members of the committees yang hadir ketika validasi) memuji I*** kerana ada pelajar seperti saya. Tidak ada seorang pun yang memberitahu tentang ini. Dan Selasa lepas saya mengetahui dari mulut mentor saya sendiri. Apakan daya, ianya hanya setelah hampir sepuluh tahun ia berlalu.


Pernah satu ketika dalam kelas master, junior saya berkata bila kami perlu mengambil matapelajaran Operation Management.

Junior saya: Ini makanan kau. Mesti boleh score habis - habisan.

Saya: Apa pula makanan aku. Ini makanan kau, Kau kan orang operation. Makanan aku marketing.

Junior saya: Eleh, kau kan teror OM sampai orang UiTM duk puji2 kau dulu.

Saya: Yelah tu. Bila lah dorang puji aku? Bukankah ramai lagi budak2 UiTM terror ke?

Ini benar sebab saya dapat masuk UiTM Shah Alam. Dalam kelas saya tu sana sini best students. Best student Segamatlah, Best student Dungun, Arau, Melaka. Boleh kata dalam kelas saya itu (yang mana hanya saya dari kolej bersekutu) adalah pelajar - pelajar terbaik dari cawangan2 UiTM seluruh Malaysia. Manakan sama saya dengan mereka?

Tapi bukan itu yang hendak saya banggakan.

Saya hanya mahu berterima kasih kepada mentor - mentor saya yang telah mengintai bakat saya dan berjaya menjadikan saya seorang yang baik dari segi akademik dan sahsiahnya. Berbanyak - banyak terima kasih buat mereka yang mengajar saya anak kampung untuk majukan diri.

Dedikasi ini memang saya tujukan kepada semua pensyarah - pensyarah dan mentor - mentor saya di I***. You are (no doubt) the pillars of my strength. May Allah grant Jannah to all of you.

SO, enjoy the pictures:

Me, with my mentor. Oh ya, Pn ada minta saya enroll PhD dan dia sendiri willing nak supervise. Ya Allah, ku bersyukur.  


My another idol, Dr Jegatheesan. Dah lama nak ambil gambar dengan the only Doctor in I*** before our new CEO started his job early this year. (Previously Mr Jega taught me Principles of Public Relations)


Pn Yati and her PhD supervisor and their student (Me).

These pics were captured after MOU signing session. Walaupun hanya tiga gambar di sini dan hanya tiga mentor saya blogkan tetapi pensyarah - pensyarah dan mentor - mentor saya yang lain jangan berkecil hati. Saya sayang anda semua ketat - ketat. Dan terima kasih mendidik saya. InsyaAllah, bila ada gambar kita bersama, saya akan blog kan juga. 

Dear you all,

Thank you very much.


No comments:

Post a Comment