Monday, December 2, 2013

Mohon Bantuan

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

Mohon bantuan, beri sedikit nasihat.

Alkisah I demam last weekend. Sabtu pagi memang tak boleh angkat kepala. Rasa macam nak pecah. 'Cerry - berry' dan muntah - muntah juga. Jadi seharian I di rumah. Nak pergi kenduri pun tak larat. Kenduri tu pula Wedding housemate I. Terkilan memanglah ada. Nak buat macammana. Sakit kepala I tu bawalah sampai ke esoknya. I pun hilang selera makan. Tak lalu. jadi kesimpulannya, I memang tak larat nak bekerja. Kerja apanya nak berdiri pun tak larat.

Kisahnya seawal jam 6.47 pagi I dapat Whatsapp message berderet - deret mintak I buat kerja dan hantar before 5 pm. And dear, Its Sunday okay. And that person still boleh tanya: Cuti ke?

Well beginilah, memang I demam dan tak larat nak bekerja. Keduanya I terkejut. I bukan dalam jawatankuasa itu. Jadi mengapa I yang perlu cover tugas yang sepatutnya bukan tugas I. I faham you terdesak. I faham in our organization semuanya last minutes. Tapi tak perlulah bg ayat mengarah I itu ini kan? At least bagilah I introduction coz I memang tak tahu apa yang berlaku dari awal. Yang I tahu event tu adalah pameran. Jadi U expect I yang tak tahu menahu dari awal ni nak kena buat product description satu - satu product yang hendak dipamerkan.

I bukan marah tapi I nak tegur. Kalau U jenis yang okay, kalau U cakap elok2, beritahu I dari awal, In sha Allah I akan tolong. I cuma nak tegur, bila U susah, terdesak baru U cari I dan arah - arahkan I. I bukan staf U ye. And I bukan ahli jawatankuasa projek pun. I tegur ni sebab I dah terkena. Bukan ini kali pertama. Hari tu pun atas projek yang sama. Tiba - tiba aje you mintak I buat something yang mana I rasa orang lain pun boleh buat. I buat that thing within 10 minutes je pun. And I guess your executive pun boleh buat perkara tu. Banyak perkara juga. Dah banyak kali berlaku.

I cuma nak kata, sekali dua mungkin orang boleh tolong. Tapi bila dah banyak kali terkena orang pun ada limit. Jadi jangan sakitkan hati orang. Jangan bila perlukan orang, lembut lidah aja. Bila tidak, abaikan aja orang itu. Ginilah, I had it enough kot.

This person adalah orang yang I hormat dulu. Dia yang ajar I how to deal with people and tasks during hard times. Banyak projek I handle dengan dia. Seriously, dia memang ketua yang baik. Tapi itu dulu. Dia ajar I bercepat - cepat dalam tugas, dia juga yang melambatkan. Dia minta I bekerjasama dengan baik dengan pihak yang sedang kami berurusan, dia juga yang tidak beri kerjasama. Dia kata perlu saling menolong dalam pasukan, tapi dia juga yang beza - bezakan tugas. Dia kata kerja kita ni tak ada ganjaran tapi dia buat peruntukkan untuk dia dapat ganjaran itu apa? Dia kata kita sama sahaja tapi mengapa dia dapat elaun kami tidak sedangkan yang berpenat lelah itu siapa?

I akui banyak I belajar tentang event management dengan dia tetapi bila dia berubah, semakin bossy dalam semua perkara, I tak senang juga. Bila I buat salah sekali, dikenakan balik berkali - kali. I letih dia buat I PA dia. Bila dia ada urusan, on the dot I kena cover sedangkan we r not in same department.

I had it enough agaknya. I hormat U, U kenakan I. I hormat U, U sesuka hati arahkan I. Jadi sudah - sudahlah kan.

Dalam hal ni, I ambil pengajaran. I nak jadi dia. I akan sedaya upaya buat tugas dengan baik. Jaga hubungan sesama manusia. Paling penting, I doa, I tidak menyakiti perasaan orang lain. Itu sahaja.

Moga hanya yang baik - baik sahaja akan hadir. Mohon bantuan kawan - kawan. Nasihatkan lah I.




No comments:

Post a Comment