Wednesday, December 25, 2013

Aktiviti Cuti Acik Laura

Assalamualaikum.

May Allah bless us always.

Tak ada apa sangat untuk diupdate. Things are so common nowadays. Hari kerja, pergi kelas. Penuhkan jadual 19 jam seminggu. Waktu tiada kuliah, update nota mengajar. Marking assignments. Wajtu weekend, kemas rumah dan cover tidur. Itu sahaja. Nothing much happened.

Last week, dapat juga balik ke kampung halaman setelah lebih sebulan tak balik. Kenkadang kesian juga dengan anak buah setiap Jumaat keep calling asking wether maksunya balik atau tidak. So, I buat conclusion balik juga last weekend.

Hari pertama sampai. Terus ke dapur. Masak. Siap masak dan lepas Zuhur, pergi Bandar. Siapkan few things bebudak tu nak masuk sekolah. Fuh, beratus habis. Nak buat macam mana, bayar ajalah.

Malam itu, membaking. Ini aktiviti wajib bila maksu balik kampung ye. Kemain sorang - sorang terkinja - kinja (exaggerate! hehe) meminta kek itu ini. Tapi kesian, maksu buat kek yang maksu nak makan aje. hahaha. Bayangkan lah ye:

Yang besar request: Cheesekut, Red Velvet, Choc Cake.
Yang kecil request: Nak kek keretapi. Kek Angry bird (apam angry bird sebenarnya).

Hadoi, tak boleh. Maksu nak makan kek coklat lapis cheese jugak! Hahahaha. Kisahnya mengukuslah I buat kek coklat lapis cheese. Kejadiannya sangat lawa. Bersinar - sinar budak - budak tak kira besar kecil melihat kejadian kek itu.. Sekejap je abis.

Malam tu jugak, maksu mencookies. Kejadian tak menjadi sangat. Neway, tak mengapa asal korang makan kata sedap! hahaha.

Hari Kedua iaitu hari Ahad, kerjanya dalam rumah sahaja. Berhasrat juga nak buat Kek Lobak Merah yang dirindui selalu tetapi tak terkejar dengan house chores. Keletihan. Sampailah petang barulah mampu menjejak tanah, mengambil rambutan yang masak (musim ini tidak menjadi sangat). Dan mengambil tanah bawa balik ke Kuantan. Yes, I bawa balik tanah untuk projek tanaman. Maklumlah umah Kuantan bersimen habis. Tak de tanah. Mulanya Along I dah reserve nak ambil tanah bakar di belakang rumah tetapi ada tetamu datang sampai dekat maghrib jadi Along I pon decide:

"Dik, ambil tanah dalam polybag mak jelah."
"Bereh."

Sudahnya: tiga polybag mak di telengkupkan tanahnya dalam plastik beras. Dapatlah dua plastik beras 10 kg tanah. Angkut masuk kereta dan berlayarlah tanah dari kampung selama 3 jam ke Kuantan.

Projek sayur nanti I update. Apa yang boleh I katakan I ada pokok cili api besar, pegaga, dan cambahan anak - anak bayam. I baru juga menyemai benih kangkung dan bayam bulat. Semua ni I tanam dalam pasu di bahagian belakang rumah yang kami panggil ruang membasuh dan menjemur. Nanti next entry I update.


SO, nak tengok kejadian kek I? lihat bawah ye: hehehe.


Bole la. hahahaha..


2 comments:

  1. alamak.kek coklat lapis cheese akak nampak sangat menggoda.haha.yelah,saya sekarang tengah on diet tetiba boleh nampak kek coklat pulakk.haha :D
    actually,blogwalking here.feel free to drop me a visit will ya?
    http://bynuratikaaziz.blogspot.com/2013/12/randoms.html
    thanks :)

    ReplyDelete
  2. hai Nuratika. Salam kenal... kek akak ni kurang manis. sesuai tau utk org diet. hehehe..

    ReplyDelete