Thursday, February 27, 2020

Langkawi Trip Bahagian 2

Assalamualaikum all. Sihat - sihat hendakNya.

Ayuh sambung kisah melarikan diri dari office ke Langkawi baru - baru ini.

Okay I nak sambung sikit kisah bila dah jejak tanah Langkawi pada 7 Feb. Rupanya bila menaik I perkhidmatan Feri Auto /Ro Ro ni, jetinya tidak sama dengan Jeti feri biasa. Ianya terletak di Langkawi Port, Tanjung Lembung. Jauh juga dari Pekan Kuah.

Sesampai di bumi Langkawi, destinasi pertama kami ialah ke Kawasan Beras Terbakar. I tahu tempat ni. Dan sejujurnya I tak teruja pun. Sebab tahu yang beras - beras tu dah dimasukkan dalam pinggan dan diletakkan dalam kotak kaca di tepi halaman rumah dan kawasan dimana beras itu dibakar, dipagarkan. Tapi tak apalah. Jalan sahajalah. Dan nak sampai ke pintu depan kawasan beras terbakar tu, ada market. Hehe. Tempat jualan batik2 jawa. Shopping you all, sapa tak suka. I end up beli juga 4 helai kain batik. Bagi hadiah kepada kakak I untuk dijadikan baju kemeja untuk anaknya empat orang. Hehe.


Lepas pergi sini kami ke Kilim Geoforest Park. Yang ni best. Best sangat. Rasa nak repeat!

Hari dah lewat tengahari kami sampai. Seingat I naik bot tu around 3.30 petang dah. Okay, pakejnya mengambil masa 2 jam. Mula - mula takut naik bot. Tapi lama - lama seronok. Abang yang bawa bot tu pulak kemain merempit. Allahu. Bila dia buat lencongan, pergh best weh! Hilang semua ketakutan yang kononnya ada.

Kami singgah banyak perhentian juga. Tempat ternakan ikan. Siap ada fish show lah weh atas rumah rakit tu. Bagus untuk kanak - kanak. In fact, yang buat pertunjukan tu pun budak around 10 atau 11 tahun.

Lalu gua buaya juga. Rendah sangat guanya. Do not worry. Tak ada buayanya pon. Kata abang bot, dulu - dulu ada.

Kemudian abang bot bawa ke tempat beri makan kepada burung - burung helang. MasyaAllah, banyak sangat burungnya berterbangan di udara dan mencecah air. Sungguh! Tak tergambar perasaannya. I never have this experience before. Syukur.

Kami dibawa ke pinggir Laut Andaman. Sempadan Malaysia - Thailand. Bot dihentikan. Duduk lah di tengah laut. Anehnya, I sikit pon tak rasa takut. Padahal I kalau naik bot kat sungai ke, kolam ke, apatah lagi laut, memang penakut habis.

Akhir sekali, kami dibawa ke kawasan gua kelawar. Yang ni I surrender. Nak tahu kenapa. I takut masuk gua. Gelap. Dan kelawar, not my thing! Jadinya I duduk di Jeti sahaja. Tunggu kawan - kawan sambil layan mengedit gambar kami masuk IG. Hehe.

Okay, layan gambar ye.


Rumah kayu ini, maaf I tak baca sejarahnya. Tetapi disinilah tapak Beras Terbakar tu



Ni tinggalan berasnya. 





MasyaAllah. Begini keadaannya kawan - kawan. 


Beginilah bot yang kami naiki sepanjang menjelajah Kilim Geoforest Park






Ini tempat Fish Show dibuat. 





Melalui gua buaya


Sebahagian ahli rombongan





Berhampiran gua kelawar, jika tidak silap I. 

Last, semua orang dapat bergambar macam ni. Gambar di sini, I tak sempat edit. Lagipula, setting asal agak gelap. Tak apalah. Janji ada kenangan. 


No comments:

Post a Comment