Wednesday, September 28, 2011

Ke Nogori Sombilan

Assalamualaikum.
Moga - moga kita semua beroleh kebahagian dan kesihatan dan dalam lindungan kasih sayang Allah semuanya.

Cuti baru - baru ini saya ke Negeri Sembilan. Ke rumah emak saudara untuk majlis khatam Al - Quran empat cucunya. Di situ saya dipertemukan dengan nenek saudara yang kami panggil Wan Ngah Somah. Wan Ngah Somah adik nenek yang saya panggil Wan. Sebenarnya saya sudah beberapa kali bertemu dengan Wan Ngah Somah. Mendengar cerita tentangnya juga sudah acap kali sejak kecil. Namun hendak bermesra, itu tidak selalu. Di situ juga saya dipertemukan buat pertama kalinya dengan anak Wan Ngah Somah, Pak Ngah Umar dan isterinya yang cantik dan sangat peramah. Walaupun kali pertama bertemu namun, kami mesra benar. Keesokkan harinya kami menghadiri kenduri kahwin saudara terdekat kami di bumi Melaka. Di situ saya diperkenalkan lagi dengan saudara mara sebelah nenek. Barulah saya sedar, rupanya kami masih punya saudara mara yang ramai di Negeri kelahiran nenek, Nogori Sombilan.

Saya jumpa sepupu - sepupu emak. Dan terasa sudah lama kami berjumpa dan bergaul mesra. Iya, bagai keluarga. Gembira benar saya.

Itulah, selalunya kami pulang ke Negeri Sembilan hanya untuk melawat makcik saya (mak uda dan keluarganya). Ke kampung asal Wan, memang tak pernah sekali saya jejak seumur hidup. Yang saya tahu, kampung asal Wan di Kampung Terusan, Juaseh. rumahnya katanya berdekatan dengan surau. Entah masih ada surau itu pun saya tidak ketahui.

Moga - moga kasih sayang dalam keluarga kita berpanjangan......


Oh ya,

No comments:

Post a Comment